Köksgolvet

Golven i stugan är lackade trägolv. Lacken är sliten på många ställen vilket gör att träet ligger helt oskyddat på sina ställen. Köksgolvet behövde en reparation pga ett mystiskt hål dessutom ville jag fräsha upp golvet. Jag funderade på att hyra golvslipmaskiner men insåg snabbt att det i slutändan skulle bli en dyr historia. Jag läste blogginlägg och forum som behandlade ämnet och förstod ganska snart att det går att slipa golv med alternativa redskap. Jag hade redan en oscillerande handslipmaskin men behövde något mer så jag köpte en handhållen bandslipmaskin och några uppsättningar slipband.
Efter en veckas kurerande av förkylning var jag stark nog för att sätta igång. Efter ca 5 timmar var köksgolvet slipat och ryggskottet ett faktum. Men då jag tyckte det skulle vara dumt att lämna golvet helt obehandlat tog jag en promenad för att räta ut ryggen. Sedan var det tillbaka in i köket och stå hukad över en pensel och roller några timmar till. Ryggen pajjade totalt, men golvet blev fint.





Oljan jag valde var Härdins vitpigmenterade golvolja. "Härdins golvolja ger en behaglig yta med mycket träkänsla. Oljan ger en mättad, torr och behaglig yta"
Då jag förmodligen torkade bort överskottsolja lite väl noga gav pigmenteringen inte önskad effekt.
Golvet är behandlat två ggr nu och en tredje borde göra susen, sedan underhåller man golvet med en speciell golvsåpa.
"Regelbundet underhåll med Herdins Golvsåpa förädlar golvet med tiden. Ett såpat golv får en gammeldags och naturlig patina. Herdins Golvsåpa finns som naturell och vitpigmenterad."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dag ett

Möblemang

Grannsämja och fiskelycka